Viime aikoina lukemiani kirjoja:
Hömppää:
Candace Bushnell: Sinkkuelämää. Kevyttä kesälukemista. Suurelta osin sellaisia juttuja, joita tv-sarjassa ei ole.
F. Scott Fitzgerald: Yö on hellä. Elämänmakuinen tarina potilaaseensa rakastuvasta psykiatrista 30-luvun henkeen.
Armistead Maupin: Kertomuksia kaupungista. Nuorten aikuisten elämänmenoa 70-luvun San Franciscossa. Kirjaan perustuva tv-sarja nähtiin aikoineen Suomessakin.
S. E. Hinton: Me kolme ja jengi. Nuorten poikien, "rasvisten", elämää 60-luvun amerikkalaisessa suurkaupungissa. Olen lukenut tämän jo yläasteella, kolahti tälläkin kertaa.
Vakavampaa ajanvietettä:
A. J. Jacobs: Raamatillinen vuosi. Sosiologinen tutkielma siitä mitä tapahtuu kun yrittää noudattaa Raamatun ohjeita kirjaimellisesti. Hauska kirja, ainakin ateistin mielestä.
Jostein Gaarder: Sofian maailma. Nuoren tytön kasvukertomus, länsimaisen filosofian historialla ryyditettynä. Kehyskertomus on mukaansa tempaava, filosofia välillä hieman puuduttavaa.
Beborah Spungen: Nancy. Sex Pistols'in basistin Sid Viciousin tyttöystävänä tunnetuksi tulleen Nancyn riipaiseva elämäntarina äidin kirjoittamana. Hätähuuto erilaisten lasten puolesta.
William Styron: Pimeän kuva. Muistelma hulluudesta. Kuuluisan kirjailijan tilitys masennukseen sairastumisesta ja siitä parantumisesta.
Painavaa asiaa:
Neil Postman: Lyhenevä lapsuus. Analyysi länsimaisen lapsuus-käsitteen synnystä ja rapautumisesta. Huomio median vaikutuksessa.
Kommentit